Uusiutuvat ratkaisut
3.12.2020

7 unohdettua läpimurtoa, jotka tekivät autoilusta vastuullisempaa

Chris Stokel-Walker

Vastuullisen tieliikenteen historia on täynnä vähäteltyjä innovaatioita ja rohkeita ajattelijoita, joiden nimet ovat painuneet unholaan. Listasimme seitsemän historiallista läpimurtoa, jotka ovat pohjustaneet tietä tulevaisuuden päästöttömään kuljetusalaan.

 

1. 1800-luvun sähköautot

“Auton historia olisi helppo esittää vääjäämättömänä teknisenä edistyksenä”, sanoo Colin Divall, liikenteeseen erikoistunut historioitsija Yorkin yliopistosta. Mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen.

120 vuotta sitten höyry, sähkö ja polttomoottorit kilpailivat samalla viivalla asemasta auton käyttövoimana, Divall sanoo.

”Ei ollut mitenkään itsestäänselvää, että bensa-autosta tulisi niin vaikutusvaltainen kuin siitä tuli.” 1900-luvun alussa esimerkiksi Porsche ja Ford valmistivat sähköautoja. Ennen ensimmäistä maailmansotaa Lontoossa kulki sähköbusseja, ja ensimmäinen sähköinen raitiovaunu rakennettiin Lichterfelden lähiössä Berliinissä jo vuonna 1881.

Vuoteen 1935 mennessä sähköautot kuitenkin katosivat. Syyt olivat samoja, jotka tänäkin päivänä hidastavat sähköautojen käyttöönottoa: polttomoottoreita lyhyempi kantama ja korkeammat kustannukset.

 

Vaikka ensimmäiset sähköautot katosivat kaduilta nopeasti, ne pohjustivat tulevaa kehitystä. / Neste artikkeli

Vaikka ensimmäiset sähköautot katosivat kaduilta nopeasti, ne pohjustivat tulevaa kehitystä.

 

2. Lyijyttömän bensiinin uusi tuleminen

 

Lyijyttömään bensiinin siirtymistä seurasi jopa rikosten määrän selkeä väheneminen

Joskus edistys ei vaadi teknologista kehitystä, vaan uskon palauttamista  kokeiltuihin ja hyviksi havaittuihin ratkaisuihin.

1950-luku Yhdysvalloissa oli bensasyöppöjen muskeliautojen kulta-aikaa. Huipputehokkaiden ajoneuvojen ruokkimisessa ei tyydytty yksinomaan bensiinin: moottorin suorituskyvyn parantamiseksi polttoaineeseen alettiin lisätä lyijyä. Idea oli peräisin 1900-luvun alusta, jolloin valmistajat väittivät lyijyllisen bensan olevan turvallista.

Väite ei kuitenkaan ollut totta. Lyijy voi olla myrkyllistä ihmisen elimille, ja silti 1970-luvulle tultaessa Yhdysvallat kulutti vuosittain 200 000 tonnia lyijyä bensiinin seassa.

Lainsäädännöllä edistettiin ensin lyijypitoisen bensiinin vaihtamista lyijyttömään, ja vuonna 1996 lyijypitoinen bensa kiellettiin Yhdysvalloissa kokonaan. Ihmiselämiä säästyi, ja elinolot paranivat. Lisäksi rikokset vähenivät: 56 prosentin lasku rikosmäärissä yhdistettiin tutkimuksissa lyijyttömään bensiiniin. Tutkijoiden mukaan lyijy oli aiemmin vaikuttanut ihmisten kognitiivisiin kykyihin.

Koko Euroopan unionin alueella lyijypitoinen bensiini kiellettiin niinkin myöhään kuin vuonna 2000. Suomi oli edelläkävijä, ja Neste oli maan ensimmäinen polttoaineen tuottaja, joka alkoi myydä lyijytöntä bensiiniä jo vuonna 1989.

 

Lyijytön bensiini mahdollisti myös katalysaattorien yleistymisen, sillä lyijy tuhoaa katalysaattorin. / Neste artikkeli

 Lyijytön bensiini mahdollisti myös pakokaasut puhdistavien katalysaattorien yleistymisen, sillä lyijy tuhoaa katalysaattorin.

 

3. Katalysaattori

Sanotaan, että välttämättömyys on keksintöjen äiti, ja katalysaattori tästä täydellinen esimerkki. Katalysaattori vähentää pakokaasuista myrkyllisiä kaasuja ja epäpuhtauksia kemiallisen reaktion avulla.

“Se keksittiin ja otettiin käyttöön suuressa mittakaavassa Kaliforniassa, koska savusumu ja katutason saasteet olivat siellä erityisesti ongelma”, Divall sanoo.

 

Välttämättömyys on keksintöjen äiti, ja katalysaattori tästä täydellinen esimerkki

Katalysaattorin kehitti Eugene Houdry, ranskalainen konetekniikan insinööri. Houdry järkyttyi, kun hän näki Los Angelesin teillä kiemurtelevien autojen aiheuttaman savusumun. Hän sai katalysaattorille patentin vuonna 1952. Kahden vuosikymmenen päästä miljoonat autot käyttivät katalysaattoria.

 

Ranskalainen konetekniikan insinööri Eugene Houdry ja hänen keksimänsä katalysaattori. / Neste artikkeli

Ranskalainen konetekniikan insinööri Eugene Houdry ja hänen keksimänsä katalysaattori.

 

4. Uusiutuva diesel

 

Kun aika ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi käy vähiin, uusiutuvasta dieselistä on tullut keskeinen ratkaisu

2010-luvulla ihmiskunta saavutti biopolttoaineiden uuden aikakauden. Opimme luomaan vähäpäästöisiä polttoaineita uusiutuvista raaka-aineista, jotka eivät vie tilaa ruuan tuotannolta vaan elävät sen rinnalla.

Kun ilmastonmuutoksen aiheuttamien, peruuttamattomien vahinkojen rajoittamiseen on aikaa enää vuosikymmen, uusiutuvasta dieselistä on tullut keskeinen ratkaisu tieliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi Neste MY uusiutuva diesel™ vähentää käyttäjän omia kasvihuonekaasupäästöjä koko elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 prosenttia*), verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön.

Neste on maailman suurin jätteestä ja tähteistä jalostettavan uusiutuvan dieselin ja lentopolttoaineen tuottaja. Menestyksen salaisuus on NEXBTL-teknologia, jonka avulla eläinrasvoista ja kasviöljyistä voidaan valmistaa puhtaita hiilivetyjä. Tuloksena on 100-prosenttisesti uusiutuvaa polttoainetta, joka sopii sellaisenaan olemassa olevaan moottoritekniikkaan.

1990-luvulla kehitetty NEXBTL otettiin käyttöön 2000-luvun alussa ja dominoi nyt alaa. Yksi sen kehittäjistä on Nesteen tutkimuksessa työskentelevä Ulla Kiiski.
“Työni on opettanut minulle, että on oltava päättäväinen ja sinnikäs, eikä koskaan luopua toivosta”, hän sanoo.

 

Ulla Kiiski on yksi uusiutuvan dieselin valmistamiseen käytettävän NEXBTL-teknologian keksijöistä. / Neste

Ulla Kiiski on yksi uusiutuvan dieselin valmistamiseen käytettävän NEXBTL-teknologian keksijöistä.

 

5. Turboahdin

Turboahdin hyödyntää polttomoottorin pakokaasujen sisältämä energiaa ja käyttää sitä pumppaamalla, “ahtamalla”, lisää ilmaa moottorin sylinteriin. Tämä mahdollistaa moottorin paremman tehotiheyden ja hyötysuhteen. Ilman turboahdinta autot olisivat hyvin erilaisia kuin ne tänä päivänä ovat. Ei olisi tehokkaita kuorma- ja dieselautoja, joiden varaan kuljetusjärjestelmämme on rakennettu. Moottorien massiivisen koon takia myös autojen design olisi erilaista.

Turboahdin on lähes yhtä vanha keksintö kuin polttomoottorikin. Vaati kuitenkin vuosikymmeniä kehitystyötä, ennen kuin turboahtimia voitiin alkaa käyttää autoissa.

Ensimmäisenä turboahtimen patentoi vuonna 1905 sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka käytti teknologiaa laivamoottorissa. Sekä Gottlieb Daimler että Rudolf Diesel olivat tutkineet turboahtimen hyödyntämistä lentokoneissa jo 1800-luvun lopussa, mutta vasta 1970-luvulla laitteista tuli riittävän pieniä käytettäväksi yleisesti henkilöautoissa. Autoteollisuus ei ole sen jälkeen katsellut peruutuspeiliin.

 

Chevroletin vuonna 1962 esittelemä Corvair Monza Spyder oli ensimmäisiä turboahdettuja henkilöautoja. / Neste artikkeli

Chevroletin vuonna 1962 esittelemä Corvair Monza Spyder oli ensimmäisiä turboahdettuja henkilöautoja.

6. Pyöräkaista

Maailman ensimmäinen pyöräkaista kulki Utrechtin kaupunkia halkovan Maliebaan-tien viertä vuonna 1885. Se tarjosi ihmisille turvallisen kulkutien kasvavan autoliikenteen rinnalla. Tämän jälkeen pyöräilyn suosio on kasvanut valtavasti. Vuosien 1990 ja 2015 välillä pyörien käyttö suurissa kaupungeissa peräti kolmin- tai nelinkertaistui maailmanlaajuisesti.

 

Vuosien 1990 ja 2015 välillä pyörien käyttö suurissa kaupungeissa peräti kolmin- tai nelinkertaistui maailmanlaajuisesti. / Neste artikkeli

7. Power-to-X

Power-to-X on innovaatio, jota tutkijat pitävät potentiaalisena vastuullisen liikenteen tulevana läpimurtona. Teknologia auttaa taklaamaan yhden 1900-luvun sähköajoneuvojen keskeisistä kompastuskivistä: kuinka varastoida uusiutuvaa energiaa.

 

Power-to-X voi muuttaa vastuullisen liikenteen tulevaisuuden ikuisesti

Myös Neste kehittää Power-to-X-teknologiaa, joka perustuu elektrolyysin. Siinä hiilidioksidi muunnetaan uusiutuvan energian avulla päästöttömiksi polttoaineiksi polttomoottoria käyttäville ajoneuvoille. Neste tutkii myös, kuinka hiilidioksidi voidaan muuttaa kemikaaleiksi ja muiksi materiaaleiksi.

Lähes käsittämättömän potentiaalinsa ansiosta Power-to-X on todella kiinnostava energialähde, joka voi muuttaa koko vastuullisen liikenteen tulevaisuuden suunnan.

 

Power-to-X-teknologian odotetaan ratkaisevan ongelmat uusiutuvan energian varastoimisessa. / Neste artikkeli

Power-to-X-teknologian odotetaan ratkaisevan ongelmat uusiutuvan energian varastoimisessa.

 

Chris Stokel-Walker on kirjoittaja, puhuja ja toimittaja, jonka töitä ovat julkaisseet BBC News, The New York Times ja WIRED UK.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.