Neste MY Uusiutuva Diesel ja biodiesel - Mitä eroa?
Mitä on Neste MY Uusiutuva Diesel?
Neste MY Uusiutuva Diesel on Nesteen kehittämä ja patentoima uusiutuva diesel, joka valmistetaan NEXBTL- teknologialla (Next Generation Biomass to Liquid). Se luokitellaan parafiiniseksi dieseliksi, ja se täyttää parafiinisen dieselin standardin EN15940.
Neste MY Uusiutuva Diesel valmistetaan Suomen markkinalle tällä hetkellä 100-prosenttisesti jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten esimerkiksi käytetystä paistorasvasta, elintarviketeollisuuden eläinrasvajätteestä sekä kasviöljytuotannon prosessijätteistä ja -tähteistä.
Neste MY Uusiutuva Diesel tuotteesta ei käytetä nimitystä biodiesel.
Mitä on biodiesel?
Biodiesel on ns. ensimmäisen sukupolven perinteistä biopohjaista dieseliä eli rasvahapon metyyliesteriä, jota merkitään kirjainyhdistelmällä FAME (Fatty Acid Methyl Ester). FAME-biodieseliä voidaan nimittää myös syöttöaineen mukaan, jolloin esimerkiksi rypsiöljystä valmistettua biodieseliä kutsutaan RME:ksi (Rapeseed Methyl Ester). Biodieselit (FAME ja RME) eroavat kemialliselta koostumukseltaan niin fossiilisesta kuin uusiutuvasta dieselistä.
Valmistus ja laatu
Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen valmistusprosessissa raaka-aineista poistetaan ensin epäpuhtaudet, jonka jälkeen ne vetykäsitellään korkeassa lämpötilassa. Näin erilaisista raaka-aineista saadaan kemialliselta koostumukseltaan korkealaatuista fossiilista dieseliä vastaavaa hiilivetyä. Nesteen uusiutuvan dieselin laatu on sama riippumatta siitä, mitä raaka-ainetta valmistuksessa käytetään.
Toisin on silloin, kun valmistetaan perinteistä biodieseliä. Biodieselin valmistuksessa lopputuotteen ominaisuudet, kuten esim. kylmäominaisuudet, ovat riippuvaisia käytetyistä raaka-aineista.
Neste MY Uusiutuvan Dieselin ja biodieselin sekoitettavuus
Biodieseliä saa käyttää dieseltuotteissa maksimissaan 7 prosentin pitoisuutena. Sen sijaan Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen käytölle ei ole rajoitteita: Se on kemialliselta koostumukseltaan fossiilisen dieselin kaltaista ja siksi sitä voi käyttää dieselmoottorissa sellaisenaan tai sekoittaa fossiiliseen dieseliin kaikissa sekoitussuhteissa.
Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen lisääminen fossiiliseen dieseliin tekee seoksesta laadukkaampaa muun muassa parantamalla setaanilukua ja kylmäominaisuuksia. FAME-biodieselin lisääminen taas usein heikentää seoksen laatua esimerkiksi huonontamalla tuotteen pitkäaikaissäilyvyyttä.
Säilyvyys
Neste MY Uusiutuva Diesel säilyy fossiilisen dieselin tapaan pitkään ilman että sen ominaisuudet merkittävästi muuttuvat. Sen kyky liuottaa vettä itseensä on rajallinen, kun taas perinteiseen biodieseliin vesi liukenee helpommin. Näin myös vedestä aiheutuvien ongelmien ja mahdollisten biokasvustojen riski on pienempi käytettäessä Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoainetta.
Kylmäominaisuudet
Biodieselin kylmäominaisuudet ovat hyvin rajalliset, ja ne riippuvat käytetystä raaka-aineesta. Esimerkiksi parhaan rypsistä valmistetun biodieselin samepiste on noin -5 celsiusastetta.
Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineen valmistusprosessissa tuotteen kylmäominaisuudet voidaan säätää halutunlaisiksi Pakkaskestävyys: kesälaatu -10°C / talvilaatu -32°C.
Neste MY Uusiutuvan Dieselin setaaniluku
Polttoaineen syttymisherkkyyttä kuvaava setaaniluku on Neste MY Uusiutuva Diesel -polttoaineessa yli 70 eli erittäin korkea. Tämä auttaa moottoria käynnistymään helpommin kylmässä ja vähentää pakokaasupäästöjä ja moottorin savuttamista.
Keskimäärin 90 % pienemmät kasvihuonekaasupäästöt*
Neste MY Uusiutuva Diesel palaa moottorissa erittäin puhtaasti. Sen käyttö pienentää polttoaineen elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90 % verrattuna fossiiliseen dieseliin. Neste MY Uusiutuvassa Diesel- polttoaineessa ei ole lainkaan rikkiä tai aromaattisia hiilivetyjä. Puhtaan palamisen johdosta ajoneuvon hiukkassuodattimen (DPF eli Diesel Particel Filter) voi puhdistaa harvemmin, jolloin sen käyttöikä pitenee ja polttoainetta kuluu vähemmän. Myös moottoriöljy säilyttää ominaisuutensa pitempään.
*) Keskimäärin 90 % pienempi hiilijalanjälki koko polttoaineen elinkaaren ajalta, kun päästöjä verrataan fossiiliseen dieseliin. Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.