Sähköautojen lataus matkalla – Näin pidempikin matka onnistuu sähköauton kanssa
Suomen sähköautojen latausverkosto on kehittynyt vauhdilla ja pidempienkin matkojen tekeminen sähköautolla onnistuu jo hyvin. Sähköauton lataamiseen pidemmällä matkalla liittyy muutamia asioita, joiden huomioiminen tekee matkastasi vielä sujuvampaa. Lue tästä, miten saat matkasi onnistumaan.
1. Tunne autosi toimintamatka eri olosuhteissa
On hyvä muistaa, että valmistajan sähköautolle ilmoittamaan toimintamatkaan päästään vain optimaalisissa olosuhteissa ja tietyllä nopeudella. Kylmällä säällä, varsinkin alle -5 °C lämpötilassa, akun varaus heikkenee ja lisäksi auton sisätilan lämmitykseen kuluu enemmän energiaa. Jos autolla ajetaan pakkaskelillä moottoritietä, toimintasäde saattaa laskea lähes puoleen. Tällaiset toimintasäteen muutokset on tärkeä huomioida pidemmillä matkoilla lataustaukoja suunniteltaessa.
2. Matkalla tarvitaan pikalaturia – ja mieluiten suurteholatausta
Sähköautoa ladataan normaalikäytössä kodin tai työpaikan latausasemasta, jonka maksimiteho on tavallisesti 11 kilowattia. Lataamiseen käytetään vaihtovirtaa, jonka auton laturi muuntaa akulle sopivaan muotoon. Latausaika on tällöin useita tunteja, mikä on jatkuvassa käytössä paras vaihtoehto akun kestävyyden kannalta.
Pidemmillä matkoilla sähköautojen lataamiseen käytetään pikalatureita, joiden teho on 50 kilowattia – ja suurteholatureiden kohdalla jopa 150 kilowattia tai enemmän. Pikalaturit ohittavat auton oman laturin ja syöttävät tasasähköä akustolle suurella teholla. Sähköauton akun voi saada 80 prosentin varaukseen 15–30 minuutissa. Kun valitset latauspaikkaa, huomioi latausaseman tarjoama teho.
3. Latausnopeuteen vaikuttaa automallin lisäksi moni tekijä
Kun sähköautolla ajetaan pidempiä matkoja, latausnopeus on olennainen seikka matkan keston kannalta. On hyvä huomata, että latausnopeus ei yleensä riipu pelkästään latauspisteestä vaan autosta ja olosuhteista. Sähköauto voi monesti ottaa vastaan vain pienen osan latauspaikan tarjoamasta tehosta.
Latausnopeuteen vaikuttavat useat tekijät:
- Sähköauton maksimaalinen latausnopeus vaihtelee. Eri automallien välillä on suuria eroja latausnopeudessa. Joitakin autoja voi ladata optimiolosuhteissa yli sadan kilowatin teholla, mutta toisia vain muutaman kymmenen kilowatin teholla.
- Kylmä akku latautuu aluksi hitaasti. Jos sähköauton akussa ei ole esilämmitystä, akku latautuu pakkaskelillä ensin hitaasti. Esimerkiksi kesähelteiden 100 kilowatin latausteho saattaa pakkasilla laskea 20–30 kilowattiin. Latauksen edetessä akku lämpenee, jolloin latausvauhtikin kasvaa.
- Akun varaustaso vaikuttaa latausnopeuteen. Akku latautuu selvästi nopeammin, kun sen varaus on 20–80 prosenttia. Pikalataus sujuukin vauhdikkaammin, kun akkua ei päästä aivan tyhjäksi – eikä sitä välttämättä kannata ladata täyteen.
4. Huomioi pikalatauspistoke vanhemmassa sähköautossa
Sähköautojen normaaliin lataukseen käytetään lähes aina Type 2 -latauspistoketta, ja pikalataukseen CCS-pistoketta. Joissain vanhemmissa sähköautoissa pikalataukseen käytetään kuitenkin CHAdeMO-pistoketta. Jos autossa on tällainen pistokemalli, varmista etukäteen, että latausasema tukee sitä.
5. Suunnittele matkan latauspaikat etukäteen
Latausverkosto kehittyy koko ajan, mutta pidemmillä matkoilla latauspaikat kannattaa suunnitella etukäteen. Ota huomioon erityisesti kaksi seikkaa:
- Millainen laturi latausasemalla on. Latureiden tehossa on suuria eroja, ja se taas näkyy latausajassa. Heikkotehoisella laturilla latausaika voi moninkertaistua.
- Suosi kohteita, joissa on monia latauspaikkoja. Kun asemalla on useita latauspaikkoja, pääset varmemmin lataamaan autosi heti.
6. Neste MY Uusiutuva Lataus – Varma latauspaikka ja paras latausnopeus
Neste rakentaa Suomessa poikkeuksellisen laadukasta latausasemien verkostoa. Neste MY Uusiutuva Lataus tuo autoilijoille monia hyötyjä:
- Vapaa latauspaikka löytyy lähes varmasti. Neste MY Uusiutuva Lataus -kohteissa on paikka 6–8 auton samanaikaiseen lataamiseen. Kun kapasiteettia on näin paljon, pääset lähes varmasti lataamaan autosi heti.
- Poikkeuksellisen hyvä latausnopeus – joka tilanteessa. Toisin kuin monilla latausasemilla, Neste MY Uusiutuva Lataus -kohteissa on järeä 600 kilowatin syöttölinja, mikä takaa vauhdikkaan latauksen. Vaikka kaikki kahdeksan latauspaikkaa lataisivat täydellä teholla samanaikaisesti, tehoa tulee autoa kohden vähintään 75 kilowattia – ja yleensä tarjolla on laturin koko maksimiteho 150 kilowattia. Lataaminen sujuu siis nopeasti.
- Helppo maksaminen. Toisin kuin useimmilla sähköautojen latauspaikoilla, voit maksaa myös pankkikortilla, joten maksaminen onnistuu varmasti. Latauksen voi maksaa myös Neste-äpillä.
- 100 prosenttista uusiutuvaa sähköä. Kaikilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla käytetään ainoastaan ilmastoystävällistä uusiutuvaa sähköä.
7. Hyödynnä Nesteen latausasemia ympäri Suomea
- Neste MY Uusiutuva Lataus -asemat tulevat löytymään pääteiden varsilta, keskeisillä paikoilla sijaitsevien liikenneasemien yhteydestä, eli voit viettää tauon mukavissa merkeissä. Ensimmäiset uudet suurteholatauspisteet on avattu Hankasalmen Jari-Pekka- ja Oulun Maikkula -liikenneasemille. Vuoden 2023 aikana suurteholatausasemien määrä laajentuu kymmeneen ja seuraavan vuonna noin 30 asemaan.
- Sähköautojen latausasemia löytyy Nesteen asemilta ympäri Suomea.