Siirry sisältöön
AdBlue pumppu Neste Express asemalla

AdBlue

AdBlue-urealiuosta käytetään vähentämään typenoksidipäästöjä uusimmissa dieselmoottoreissa. Neste toi AdBlue-liuoksen markkinoille ensimmäisten joukossa Suomessa.

AdBlue pumppu Neste Express asemalla

AdBluen käyttö vähentää haitallisia päästöjä ja parantaa näin ympäristön ilmanlaatua. AdBlue on lisäaine, jota käytetään SCR-teknologialla varustetuissa ajoneuvoissa. SCR-järjestelmä on vakiintunut laajalti käyttöön, sillä lähes kaikki autonvalmistajat ovat päätyneet tähän yhteiseen ratkaisuun päästötasojen alentamiseksi. Lisäainetta varten ajoneuvot varustetaan polttoainetankin lisäksi erillisellä AdBlue-tankilla.

Nesteen AdBlue -verkosto

AdBlueta saat myös kätevästi nykyään Easy Fill -automaateista.
Mittarimyynti

AdBlueta voit tankata osalta kevyen liikenteen asemilta sekä usealta Neste Truck -asemalta. AdBlueta saat myös kätevästi nykyään Easy Fill -automaateista.

AdBlue pakkaukset
Pakkaukset

AdBlueta on myynnissä Nesteen liikenneasemilla 4 litran pusseissa ja 10 litran kanistereissa. Lisäksi AdBlue:ta on saatavilla 200 litran tynnyreissä ja 1000 litran IBC-konteissa.

Neste totem icon

Etsi lähin Neste -asemasi

Suomen suurin asemaverkosto palvelee, katso lähimmän asemasi sijainti asemahausta.
Siirry asemahakuun

Kuinka AdBlue toimii

Car icon

Käyttö

AdBluen käyttö yleistyy myös henkilö- ja pakettiautoissa sekä työkoneissa. Pienissä ja keskisuurissa henkilöautoissa AdBluen kulutus kasvaa nykyisestä n. 1 litra / 1000 kilometriä tasosta n. tasolle 2 litraa / 1000 kilometriä pakokaasumääräysten kiristyessä. Suurissa henkilöautoissa ja katumaastureissa kulutus kasvaa vastaavasti n. 2 litrasta n. 2,5 litraan / 1000 kilometriä. Raskaassa kalustossa kulutus on n. 5 % käytetyn polttoaineen määrästä.

Chemical products icon

Säilytys

AdBluen käsittelyssä ja säilytyksessä on hyvä huomioida, että se jäätyy -11 °C lämpötilassa, ja sitä tulee säilyttää sisätiloissa alle 25 °C lämpötilassa. AdBlue säilyy käyttökelpoisena 18 kuukautta pakkaus- tai tankkauspäivästä.

Usein kysytyt kysymykset

Mistä AdBlue koostuu?

AdBlue on dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, joka koostuu urea-vesiliuoksesta. Se on ISO- ja DIN-standardoitu tuote. Kun AdBlueta ruiskutetaan pakokaasun sekaan, katalysaattori neutraloi typen oksidit. Näin ollen AdBluen käyttö parantaa ympäristön ilmanlaatua, ja sen avulla täytetään Euro IV, Euro V ja Euro VI -päästönormien vaatimukset pakokaasujen jälkikäsittelyssä.

AdBlue on urea-vesiliuosta. Ureapitoisuus on n. 32,5 % ja vesipitoisuus 67,5 %. Urea on valmistettu synteettisesti ammoniakista ja hiilidioksidista. AdBlue on nimestään huolimatta väritöntä.

Mihin AdBlueta tarvitaan ja miten SCR-järjestelmä liittyy siihen?

AdBlueta käytetään ajoneuvojen SCR-järjestelmissä (Selective catalytic reduction, selektiivinen katalyyttinen pelkistys). AdBlue reagoi katalysaattorissa pakokaasujen kanssa, pelkistäen typen oksideja typeksi ja vedeksi. Näin ajoneuvojen aiheuttamat ilmansaasteet vähenevät merkittävästi. AdBluen on oltava puhdasta, jotta katalysaattori toimii hyvin. SCR-järjestelmä on vakiintunut laajalti käyttöön, sillä lähes kaikki autonvalmistajat ovat päätyneet tähän yhteiseen ratkaisuun päästötasojen alentamiseksi.

SCR-katalysaattori asennetaan dieselmoottoreiden pakoputkistoon. Katalysaattorin toiminta edellyttää AdBlue-lisäainetta, jota järjestelmä suihkuttaa pakokaasun sekaan ennen katalysaattoria. Lisäainetta varten ajoneuvot varustetaan polttoainetankin lisäksi erillisellä AdBlue-tankilla. AdBluen avulla katalysaattori lopulta muuttaa typen oksidit typeksi ja vedeksi, jotka ovat normaalistikin ilmassa esiintyviä ja ihmiselle harmittomia aineita.

Mikä on AdBluen kulutus?

AdBluen käyttö yleistyy kasvavaa vauhtia myös henkilö- ja pakettiautokalustossa. Uuden pakokaasupäästöjen mittausjärjestelmän (RDE) myötä AdBluen kulutus esimerkiksi keskisuurissa ja suurissa henkilöautoissa tulee suurinpiirtein kaksinkertaistumaan nykyisestä tasosta (noin 1 litra / 1000 km). Raskaassa kalustossa kulutus on noin viisi prosenttia käytetyn polttoaineen määrästä. AdBlueta tulee lisätä tankkiin pian sen oman merkkivalon sytyttyä. Muuten auton moottori ei enää käynnisty, ja myös SCR-järjestelmä saattaa vaurioitua.

Kuinka AdBlue tulee säilyttää ja käsitellä?

AdBlue on suojattava kuumalta ja kylmältä. Liuos jäätyy -11 ˚C lämpötilassa, ja sitä on säilytettävä sisätiloissa alle 25 ˚C lämpötiloissa.  AdBlue on myös suojattava auringonpaisteelta. AdBluen hajoaminen alkaa +30 ˚C lämpötilassa.

AdBlue-liuoksen säilytyksessä ja käsittelyssä käytetään AdBluelle tarkoitettuja välineitä ja materiaaleja. Tämä sen vuoksi, että pienetkin polttoaine-, öljy- ja voiteluainemäärät voivat vaurioittaa SCR-järjestelmää. 

AdBlue-liuoksen koostumuksen on säilyttävä alkuperäisenä. Liuokseen ei saa sekoittaa mitään muita nesteitä tai kemikaaleja. AdBlueta ei saa laimentaa vedellä. Hygienia on tärkeää!

Roiskunut AdBlue voi syövyttää ajoneuvon maalipintaa ja muita materiaaleja. Puhdista ympäristöön roiskunut liuos huolellisesti ja viipymättä. Aine ei ole myrkyllistä eikä syttyvää. Katso käsittelyohjeet AdBluen käyttöturvallisuustiedotteesta.

Jos AdBlue-liuos on jäätynyt, se voidaan sulattaa esimerkiksi tuomalla pakkaus sisätiloihin. Mikäli AdBlue jäätyy ajoneuvon tankkiin, se säilyttää toimintakykynsä ja on käytettävissä kun ajoneuvo tuodaan jälleen lämpimään. 

AdBlue säilyy 18 kuukautta pakkaukseen merkitystä pakkauspäivästä tai tankkaushetkestä asemalla, kun AdBlue on asianmukaisesti säilytetty. Tämän jälkeen Neste ei enää vastaa tuotteen laadusta. Vanhentunut AdBlue voi alkaa kiteytymään ja vaurioittaa ajoneuvon SCR-järjestelmää. 

Jos AdBlueta jouduttaisiin säilyttämään pitkiä aikoja käyttämättömänä esim. puimurissa, kannattaa säiliö tyhjentää, ja täyttää tuoreella AdBluella ennen koneen käyttöä. Näin varmistetaan pakokaasujen typenoksidien asianmukainen käsittely ja päästöjen väheneminen.

Voiko AdBlue pakkaskestävyyttä parantaa lisäämällä lisäaineita?

Emme suosittele lisäaineiden käyttöä. Lisäaineen lisääminen tuotteeseen muuttaa tuotespesifikaatiota, jolloin tuote ei enää vastaa niitä AdBluen vaatimuksia, joita autoissa edellytetään. Tämä voi johtaa siihen, että ajoneuvon takuu ei ole enää voimassa.

Mitä jos on tankattu vahingossa AdBlueta dieselin joukkoon tai dieseliä AdBluen joukkoon?

Älä käynnistä moottoria. Auto on hinattava huoltoon ja säiliö tyhjennettävä. Jos ajoneuvon moottori käynnistetään lyhyeksikin ajaksi, liuos päätyy väärään järjestelmään, joka voi aiheuttaa kalliita seurauksia sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä. AdBlueta ei voi eristää dieselin joukosta ja diesel on vaihdettava. Dieselöljy taas saastuttaa katalysaattorin.

Luitko jo nämä?

Suomen suurin asemaverkosto palvelee!

Neste on ykkösvalinta tien päällä viihtyvälle, tutustu tuotteisiimme ja palveluihimme.

Neste-äppi

Liikkuvan ja kiireisen autoilijan tarpeisiin kehitetty Neste-äppi on mobiilisovellus, jolla voit maksaa tankkaukset ja pesut, sekä hyödyntää asemien edut ja tarjoukset.