20 elokuu 2024

Neste laajentaa kemiallisen kierrätyksen logistisia ratkaisuja Porvoon jalostamolla

Neste Oyj, Uutinen, 20.8.2024

Kuva: Nesteytettyjen kierrätysraaka-aineiden purkulaitteen asennus käynnissä Nesteen Porvoon satamassa. Lähde: Neste

Neste laajentaa nesteytettyjen kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin ja käytöstä poistetuista renkaista saatavan pyrolyysiöljyn, logistisia ratkaisuja Porvoon jalostamolla. Kyky käsitellä suurempia määriä nestemäisiä kierrätysraaka-aineita tukee Nesteen strategisia tavoitteita edistää kemiallista kierrätystä sekä muuttaa Porvoon jalostamo uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi.

Logistiset ratkaisut sisältävät jalostamon satama-alueelle rakennettavat uudet lämmitysjärjestelmällä varustetut lastin purkulaitteet sekä putkiston, joka yhdistää sataman kierrätysraaka-aineille tarkoitettuihin säiliöihin. Perinteisestä raakaöljystä poiketen nesteytetty jätemuovi ja käytöstä poistetuista renkaista saatava pyrolyysiöljy vaativat kuumennusta, jotta ne pysyvät nestemäisessä muodossa. Samanaikaisesti järjestelmillä tulee olla hyvä korroosionkestävyys. Purkuvarren ja putkistojen lisäksi Neste rakentaa myös höyryn talteenottoyksikön, jolla ehkäistään materiaaleista mahdollisesti syntyvien päästöjen vapautuminen ilmakehään.

“Porvoon jalostamon muuttaminen uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi vaatii monenlaisia vaiheita ja muutoksia”, selittää Porvoon jalostamo- ja terminaalitoimintojen johtaja Jori Sahlsten Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksiköstä. “Uusien logistiikkaratkaisujen myötä voimme käsitellä entistä suurempia määriä nesteytettyjä kierrätysraaka-aineita ja siirtyä näiden materiaalien jatkuvaan prosessointiin. Tätä kykyä tarvitaan, kun otamme käyttöön uuden jalostusyksikkömme, jolla pystymme prosessoimaan 150 000 tonnia nesteytettyä jätemuovia vuosittain.”

Uuden logistiikkainfrastruktuurin odotetaan valmistuvan vuonna 2024. Se tulee palvelemaan uutta nesteytetyn muovijätteen jalostusyksikköä, jota rakennetaan parhaillaan osana PULSE-projektia. PULSE-projektin on suunniteltu päättyvän vuoden 2025 aikana. Nesteytetyistä kierrätysraaka-aineista tehdään korkealaatuista raaka-ainetta uusien muovien ja kemikaalien valmistukseen.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) hyödyntää innovatiivista, tieteeseen perustuvaa teknologiaa muuttaakseen jätteitä ja muita raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi ja kierrätysraaka-aineiksi. Yhtiö tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi ja auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Neste on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on palkittu toistuvasti CDP:n tunnustuksilla ja valittu Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin (DJSI) maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi