24 Lokakuu 2024

Nesteen osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2024

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Sijoittajat

Neste Oyj, Osavuosikatsaus, 24.10.2024 klo 9.00

Haastavat markkinaolosuhteet näkyvät marginaaleissa, edistymistä kustannussäästöissä

Kolmas neljännes lyhyesti:

• Vertailukelpoinen käyttökate oli 293 miljoonaa euroa (1 047 milj.)
  • Käyttökate oli 301 miljoonaa euroa (889 milj.)
  • Uusiutuvien tuotteiden vertailukelpoinen myyntimarginaali oli 341 dollaria tonnilta (912)
  • Öljytuotteiden kokonaisjalostusmarginaali oli 10,6 dollaria barrelilta (26,9)
  • Rahavirta ennen rahoituseriä oli -16 miljoonaa euroa (403 milj.)

Tammi–syyskuu lyhyesti:

• Vertailukelpoinen käyttökate oli 1 084 miljoonaa euroa (2 661 milj.)
  • Käyttökate oli 861 miljoonaa euroa (1 876 milj.)
  • Rahavirta ennen rahoituseriä oli -817 miljoonaa euroa (277 milj.)
  • Rahavirtavaikutteiset investoinnit olivat 1 245 miljoonaa euroa (1 204 milj.)
  • Vertailukelpoinen keskimääräisen sijoitetun pääoman tuotto (vertailukelpoinen ROACE) oli 8,0 % viimeisten 12 kuukauden aikana (30.9.2023: 27,2 %)
  • Velan osuus kokonaispääomasta syyskuun lopussa oli 35,2 % (31.12.2023: 22,7 %)
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos: 0,30 euroa (2,22)
  • Osakekohtainen tulos: 0,05 euroa (1,35)

Suluissa esitetyt luvut viittaavat vuoden 2023 vastaavaan jaksoon, ellei muuta ole mainittu.

Toimitusjohtaja Heikki Malinen:

”Maailmantalouden näkymät ovat edelleen epävarmat eri puolilla maailmaa vallitsevien geo- ja kauppapoliittisten jännitteiden vuoksi. Tämä näkyy myös uusiutuvien ja öljytuotteiden markkinoilla, joita ovat leimanneet volatiliteetti, laskevat hinnat ja sääntelyn epävarmuus. Vaikka alueellisesti on suuria eroja, uusiutuvan polttoaineen markkinoiden ylikapasiteetti luo paineita marginaaleihin. Meidän on nopeutettava toimiamme kilpailukykymme parantamiseksi, vaikka Nesteellä onkin arviomme mukaan toimialan parhaat marginaalit, joita tukevat vahvat kilpailuetumme esimerkiksi raaka-aineissa, esikäsittelyssä ja globaalissa optimoinnissa.

Vertailukelpoinen käyttökatteemme kolmannella neljänneksellä oli 293 (1 047) miljoonaa euroa, mikä johtui heikoista markkinoista sekä Uusiutuvissa tuotteissa että Öljytuotteissa ja uusiutuvan lentopolttoaineen odotettua hitaammasta myynnistä. Uusiutuvien tuotteiden vertailukelpoinen myyntimarginaali oli 341 (912) dollaria tonnilta, ja Öljytuotteiden kokonaisjalostusmarginaali oli 10,6 (26,9) dollaria barrelilta. Vertailukelpoinen keskimääräisen sijoitetun pääoman tuottomme (ROACE) oli 8,0 % viimeisten 12 kuukauden aikana. Rahavirta ennen rahoituseriä oli -817 (277) miljoonaa euroa tammi–syyskuussa. Kassavirta ja nettokäyttöpääoman optimointi ovat tärkeitä fokusalueita neljännellä vuosineljänneksellä.

Uusiutuvien tuotteiden markkinoilla on sekä mahdollisuuksia että epävarmuustekijöitä. Uusiutuvien polttoaineiden kysynnän odotetaan kasvavan vuonna 2025. Tätä kasvua vauhdittaa mandaatteihin ja kannustimiin perustuva kysyntä esimerkiksi ilmailualan ReFuelEU Aviation -sääntelyn ja uusiutuvan energian RED III -direktiivin seurauksena EU:ssa sekä Kalifornian LCFS-päästöoikeusjärjestelmän mahdollisten päivitysten seurauksena Yhdysvalloissa. Uusiutuvan lentopolttoaineen vapaaehtoinen kysyntä ei kuitenkaan ole toistaiseksi toteutunut odotetulla tavalla. Liiketoiminnan pitkän aikavälin perustekijät ovat kuitenkin edelleen vahvat ilmailun kaltaisilla aloilla, joissa hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on vaikeaa, ja ne tukevat uusiutuvan lentopolttoaineen kysynnän kasvua. Pidämme tärkeänä, että toimialallamme vallitsee reilu kilpailu, ja maailmanlaajuiset kauppapoliittiset kysymykset ovat meille (jatkossakin) erityisen tärkeitä. Yhdysvaltojen lainsäädäntö ja Clean Fuel Production Credit (CFPC) -kannustinjärjestelmään liittyvät epävarmuustekijät saattavat tarkoittaa, että Neste optimoi globaalin tuotantokapasiteettinsa ja toimitusketjunsa käyttöä arvon maksimoimiseksi. Odotamme kannustinjärjestelmästä lisätietoja vuoden 2025 aikana.

Nesteen tulostaso nykyisessä markkinaympäristössä ei ole tyydyttävä, ja aiomme muuttaa tämän kehityksen. Jatkossa keskitymme entistä enemmän operatiiviseen toteutukseen ja kurinalaisuuteen pääoman käytössä. Olemme vakuuttuneita pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalistamme, mutta meidän on seuraavaksi arvioitava lyhyen aikavälin painopisteitämme. Olemme juuri käynnistäneet kattavan ja koko konsernin laajuisen täyden potentiaalin analyysin siitä, miten voimme hyödyntää arvonluonnissa kaikkia mahdollisia tekijöitä. Tavoitteena on varmistaa vahva suoritus- ja kilpailukyky erilaisissa markkinaolosuhteissa.

Olen vakuuttunut, että meillä Nesteellä on tarvittavat edellytykset ja kyvyt nykyisten haasteiden ratkaisemiseen. Meillä on maailman johtava uusiutuvien ja kiertotaloustuotteiden arvoketju, jolle rakentaa. Nesteen työntekijöitä tavatessani olen vaikuttunut heidän sinnikkyydestään, omistautuneisuudestaan ja osaamisestaan. Innovoinnin, teknisen osaamisen ja vastuullisuuden erinomainen taso on juurtunut syvälle yhtiöön, mikä erottaa meidät kilpailijoista. Nesteen uutena toimitusjohtajana katson eteenpäin luottavaisin mielin ja odotan yhteistä matkaa asiakkaidemme, työntekijöidemme, sijoittajiemme, toimittajiemme ja muiden sidosryhmiemme kanssa.”

Konsernin kolmannen neljänneksen 2024 tulos

Nesteen kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 5 624 miljoonaa euroa (5 973 milj.). Alhaisemman hintatason vaikutus liikevaihtoon oli -0,9 miljardia euroa edellisvuoteen verrattuna öljyn hinnan ja uusiutuvien tuotteiden myyntihintojen laskun myötä. Myyntimäärien kasvu puolestaan lisäsi liikevaihtoa 0,3 miljardia euroa sekä Öljytuotteissa että Uusiutuvissa tuotteissa. Trading-toiminnan nettovaikutus kasvatti Öljytuotteiden liikevaihtoa noin 0,3 miljardia euroa edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin vertailukelpoinen käyttökate oli 293 miljoonaa euroa (1 047 milj.). Uusiutuvien tuotteiden vertailu-kelpoinen käyttökate oli 106 miljoonaa euroa (545 milj. euroa). Myyntimarginaali pieneni merkittävästi vuoden 2023 kolmanteen neljännekseen verrattuna, kun taas myyntimäärien kasvulla oli positiivinen vaikutus edellisvuoteen verrattuna. Öljytuotteiden vertailukelpoinen käyttökate oli 141 miljoonaa euroa (472 milj.). Myös Öljytuotteissa kokonaisjalostusmarginaali laski merkittävästi vuoden 2023 kolmanteen neljännekseen verrattuna, kun taas suuremmat myyntimäärät kasvattivat vertailukelpoista käyttökatetta edellisvuodesta. Marketing & Services -segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 32 miljoonaa euroa (42 milj.). Siihen vaikuttivat varastotappiot verrattuna varastovoittoihin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla. Muut-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 9 miljoonaa euroa (-6 milj.). Konsernin kiinteät kustannukset olivat 16 miljoonaa euroa pienemmät kuin edellisenä vuonna.

Konsernin käyttökate oli 301 miljoonaa euroa (889 milj.). Siihen vaikuttivat varaston arvostustappiot, jotka olivat -176 miljoonaa euroa (varastovoitot 7 milj.), sekä avoimien raaka-aine- ja valuuttajohdannaisten käypien arvojen muutokset, jotka olivat 141 miljoonaa euroa (-166 milj.). Tulos ennen veroja oli 26 miljoonaa euroa (618 milj.), ja tilikauden tulos oli 23 miljoonaa euroa (539 milj.). Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,88), ja osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (0,70).

Kolmannella neljänneksellä 46 miljoonan euron ympäristövarauksen purkaminen on eliminoitu vertailukelpoisesta käyttökatteesta. Varaus liittyy Naantalin jalostamon sulkemiseen vuonna 2021. Jäljellä oleva varaus on 43 miljoonaa euroa.

Konsernin tammi–syyskuun 2024 tulos

Nesteen yhdeksän ensimmäisen kuukauden liikevaihto oli 15 067 miljoonaa euroa (16 622 milj.). Alhaisemman hintatason vaikutus liikevaihtoon oli -0,7 miljardia euroa edellisvuoteen verrattuna öljyn hinnan ja uusiutuvien tuotteiden myyntihintojen laskun myötä. Myyntimäärien lasku pienensi liikevaihtoa -1,4 miljardia euroa. Lasku johtui pääasiassa Porvoon suurseisokista toisella neljänneksellä, kun taas Uusiutuvien tuotteiden myyntimäärät kasvattivat liikevaihtoa edellisvuodesta. Trading-toiminnan nettovaikutus kasvatti Öljytuotteiden liikevaihtoa noin 0,5 miljardia euroa edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin vertailukelpoinen käyttökate oli 1 084 miljoonaa euroa (2 661 milj.). Uusiutuvat tuotteet -segmentin yhdeksän kuukauden vertailukelpoinen käyttökate oli 500 miljoonaa euroa (1 473 milj.). Siihen vaikutti pääasiassa heikko markkinaympäristö, kun myyntimarginaali pieneni 1 007 miljoonaa euroa. Öljytuotteet-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 480 miljoonaa euroa (1 104 milj.) pääasiassa Porvoon suurseisokin ja pienemmän kokonaisjalostusmarginaalin seurauksena. Marketing & Services -segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 78 miljoonaa euroa (94 milj.). Siihen vaikuttivat pienemmät yksikkökatteet sekä vuoden 2024 varastotappiot verrattuna varastovoittoihin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla. Muut-segmentin vertailukelpoinen käyttökate oli 16 miljoonaa euroa (-5 milj.).

Konsernin käyttökate oli 861 miljoonaa euroa (1 876 milj.). Siihen vaikuttivat varaston arvostustappiot, jotka olivat -422 miljoonaa euroa (varastotappiot -572 milj.), sekä avoimien raaka-aine- ja valuuttajohdannaisten käypien arvojen muutokset, jotka olivat 167 miljoonaa euroa (-226 milj.). Tulos ennen veroja oli 47 miljoonaa euroa (1 189 milj.), ja tilikauden tulos oli 40 miljoonaa euroa (1 036 milj.). Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,30 euroa (2,22), ja osakekohtainen tulos oli 0,05 euroa (1,35).

Ensimmäisen vuosineljänneksen kertaluonteiset uudelleenjärjestelyyn liittyvät 13 miljoonan euron kulut ja kolmannen vuosineljänneksen 46 miljoonan euron ympäristövarauksen purkaminen vaikuttivat tammi–syyskuun tulokseen. Nämä kertaluonteiset vaikutukset on eliminoitu vertailukelpoisesta käyttökatteesta. Varaus liittyy Naantalin jalostamon sulkemiseen vuonna 2021. Jäljellä oleva varaus on 43 miljoonaa euroa.

Näkymät

Markkinanäkymät vuodelle 2024

Maailmantalouden näkymien ja geopoliittisen tilanteen epävarmuus luo edelleen epävakautta markkinoilla. Uusiutuvissa tuotteissa biotikettien ja biopolttoainetodenteiden hintojen sekä uusiutuvan dieselin hintapreemioiden odotetaan pysyvän alhaisella tasolla vuoteen 2023 verrattuna, ja raaka-aineiden hintojen odotetaan pysyvän epävakaina. Öljytuotteissa geopoliittiset jännitteet vaikuttavat edelleen jalostusmarkkinoihin.

Ohjeistus vuodelle 2024

Uusiutuvien tuotteiden kokonaismyyntimäärän odotetaan kasvavan vuodesta 2023 ja nousevan noin 3,9 miljoonaan tonniin (+/- 5 %) vuonna 2024. Uusiutuvan lentopolttoaineen myyntimäärän odotetaan olevan 0,35–0,55 miljoonaa tonnia. Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden 2024 keskimääräisen vertailukelpoisen myyntimarginaalin odotetaan olevan 360–480 dollaria tonnilta.

Öljytuotteiden kokonaismyyntimäärän vuonna 2024 odotetaan olevan pienempi kuin vuonna 2023. Tähän vaikuttaa Porvoon jalostamon suurseisokki toisella neljänneksellä. Öljytuotteiden koko vuoden 2024 kokonaisjalostusmarginaalin odotetaan olevan pienempi kuin vuonna 2023.

Lisätietoja

Uusiutuvien tuotteiden koko vuoden myyntimäärään vaikuttavat suunnitellut huoltoseisokit ja Martinez Renewables -yhteistoiminnon (Martinez) ylösajon aikataulu. Singaporen jalostamon uudella linjalla on aikataulutettu kahdeksan viikon huoltoseisokki neljännelle neljännekselle, minkä jälkeen jalostamon odotetaan saavuttavan täyden kapasiteetin. Martinezin laitoksen tavoitteena on 100 % käyttöasteen mahdollistaminen vuoden loppuun mennessä. Neste optimoi tuotantokapasiteetin käyttöastettaan Uusiutuvissa tuotteissa markkinatilanteen mukaisesti. Uusiutuvan lentopolttoaineen myynnin odotetaan kasvavan vuoden loppua kohti.

Marketing & Services -segmentin myyntimäärien ja yksikkökatteiden odotetaan noudattavan edellisvuosien kausiluonteisuutta.

Konsernin kiinteiden kokonaiskustannusten arvioidaan vuonna 2024 olevan alhaisemmat (aiemmin: hieman korkeammat) kuin vuonna 2023.

Konsernin koko vuoden 2024 rahavirtavaikutteisten investointien odotetaan olevan noin 1,4–1,6 miljardia euroa ilman yritysostoja. Kunnossapitoinvestointien osuuden odotetaan olevan noin 40 % ja strategisten investointien osuuden noin 60 %.

Puhelinkonferenssi

Englanninkielinen puhelinkonferenssi sijoittajille ja analyytikoille pidetään 24.10.2024 kello 15 Suomen aikaa / klo 13 Lontoon aikaa / klo 8 New Yorkin aikaa. Osallistujat saavat konferenssin puhelinnumeron ja yksilöllisen PIN-koodin rekisteröitymällä seuraavan linkin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50051377. Puhelinkonferenssia voi myös seurata suorana webcast-lähetyksenä.

Lisätietoja:

Heikki Malinen, toimitusjohtaja, puh. 010 458 11
Martti Ala-Härkönen, talousjohtaja, puh. 040 737 6633
Anssi Tammilehto, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 050 458 8436

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) hyödyntää innovatiivista, tieteeseen perustuvaa teknologiaa muuttaakseen jätteitä ja muita raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi ja kierrätysraaka-aineiksi. Yhtiö tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi ja auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Neste on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on palkittu toistuvasti CDP:n tunnustuksilla ja valittu Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin (DJSI) maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi